Wanneer je aan SEO wenst te doen zal je in de praktijk kunnen vaststellen dat er verschillende belangrijke zaken zijn waar je aandacht aan zal moeten besteden. Eén van deze zaken is ongetwijfeld de linkbuilding welke moet gebeuren. Hierbij is er eigenlijk zoals de naam reeds aangeeft letterlijk sprake van het verzamelen van links binnen en vooral ook naar je website. Helaas blijkt dit in de praktijk vaak een behoorlijk vervelend karwei te zijn wat als gevolg heeft dat veel mensen en bedrijven er uiteindelijk voor kiezen om hier geen of in ieder geval te weinig aandacht aan te besteden. Toch kan er met recht en reden worden gesteld dat linkbuilding ontzettend belangrijk is. Waarom dat nu precies het geval is? Dat laten we je graag ontdekken hier op deze pagina.
Wat is linkbuilding?
Laat ons in eerste instantie even kijken naar wat linkbuilding nu precies is. Zoals de naam reeds aangeeft gaat het hierbij om het bouwen aan een linkprofiel. Hierbij moet er rekening mee worden gehouden dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende vormen van linkbuilding. Het is namelijk zowel binnen je eigen website mogelijk om links te generen als vanuit externe bronnen.
In de praktijk kan er worden vastgesteld dat het voeren van linkbuilding tot één van de minst populaire vormen van SEO behoren. Dat hoeft helemaal niet te verbazen. Het moet immers gezegd dat er hier heel wat tijd en moeite in gaat zitten. Dit gezegd hebbende ben je helemaal niet verplicht om je linkbuilding volledig voor eigen rekening te nemen. Je zou er dan ook in de praktijk prima voor kunnen kiezen om dit uit te besteden aan derden. Het inschakelen van een SEO bureau kan er dan ook voor zorgen dat je vooral veel tijd vrij zal houden om te doen waar je zelf echt goed in bent.
Welke vormen van linkbuilding bestaan er?
Zoals eerder op deze pagina reeds aangehaald dien je er rekening mee te houden dat er in de praktijk een onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende vormen van linkbuilding. Het gaat hierbij zoals reeds aangehaald om de interne en externe varianten. Bij de interne variant is het van belang om ervoor te zorgen dat relevante berichten en pagina’s met elkaar worden verbonden. Dat valt in principe natuurlijk vrij eenvoudig te realiseren. Wanneer er sprake is van extern linkbuilden ligt de focus vooral op het verzamelen van externe links op andere bronnen. Van belang om hierbij rekening mee te houden is dat de bron in kwestie altijd relevant moet zijn aan de website of webshop van jouzelf. Alleen op deze manier wordt er een positieve stem gegenereerd.
Wat maakt het nu in de praktijk precies zo belangrijk?
Natuurlijk heb je er ongetwijfeld voor gekozen om een zeer kwalitatieve website te maken boordevol met interessante content voor jouw doelgroep. Dat gezegd hebbende hoeft dat echter helemaal niet te betekenen dat de zoekmachines daar hetzelfde over denken, integendeel. Wanneer er niet vanaf externe plaatsen naar jouw website wordt gelinkt is de kans ontzettend groot dat met name Google jouw website geen prioriteit zal geven ten opzichte van je belangrijkste concurrenten. Dat is echter wat je in de praktijk toch echt graag wil. In ieder geval mag het duidelijk zijn, het voeren van linkbuilding is in de praktijk van cruciaal belang en mag bijgevolg niet over het hoofd worden gezien.